Canon + Helios 44m-4 = ??

W jednym z miejscowych sklepów charytatywnych, zajmującym się głównie sprzedażą towarów z lat 90tych, 80tych i starszych, dużo starszych ode mnie też, znajduje się witrynka ze sprzętem foto.

Zawsze tam zaglądałam wzdychając do szkiełek, korpusików, akcesoriów, Polaroidów, itd. Po trzech latach macania cudzego sprzętu złapałam w ręce heliosa 44m-4. Obejrzałam skrupulatnie czy czysty, czy soczewki w porządku. Powiem krótko – był zadbany 🙂 Nie było na nim ceny więc zapytałam miłą starszą panią “Po ile to?”. Pani na oko, porównując cenę niezbyt już czystego zooma radzieckiej produkcji, ale jednak większego obiektywu (a więc i lepszego jak prawdopodobnie pomyślała), zapytała “Osiem? Może być osiem?”. Jasne! Wzięłam i mam go!!

46fc372aba55f556f5f18eeb75e0f563

Na eBay’u za kolejne kilka funtów zakupiłam sprytną, zgrabną, ładną przejściówkę z M42 na mocowanie Canon. Znalazłam ją dziś pod nogami gdy tylko weszłam do mieszkania. Złożyłam całość i wygląda bardzo estetycznie. Waga zestawu (Canon 50D + helios) jak na tak nieduży obiektyw zmieniła się diametralnie. Metalowa obudowa obiektywu i najpewniej całkiem niezłe szkło w porównaniu materiałów użytych w najtańszej wersji 50mm f1.8 Canona odczuwalnie powiększają wagę aparatu.

Co bardzo przypadło mi do gustu to pierścień ustawiania ostrości. Obrót jest bardzo płynny, a opór podczas kręcenia jest dość duży więc o szybkie manipulowanie pokrętłem trudno, ale za to mamy pewność, że zrobimy to dokładnie. Na pewno będę musiała przyzwyczaić się do tego, że nie widzę w obiektywie aktualnie ustawionej przysłony i muszę wyglądać zza wizjera żeby to sprawdzić na obudowie heliosa. Obiektyw nie pozwala na automatyczne ostrzenie (czego chcieć od tak leciwego sprzętu), ale zakupiony przeze mnie pierścień mocowania do Canona miał wmontowany chip, który przekazuje informację do aparatu o punkcie ostrości. Dzięki takiemu rozwiązaniu z na wpół wciśniętym spuście migawki możemy manipulować pokrętłem ostrości w obiektywie, a w wizjerze zobaczymy migający punkt w miejscu gdzie w danej chwili ostrość jest ustawiona. Trochę zawiłe, ale mam nadzieję, że coś zrozumieliście.

Ogólne wrażenie? Bardzo dobre. Zaskakująco! Bliżej weekendu porobię jakieś przykładowe zdjęcia i może zachęcę innych niedowiarków do odkurzenia sprzętu po dziadkach i podłączania go do cyfrówek.

Zdjęcie 5D Mark II jest całkiem poglądowe, ale moja 50tka wygląda podobnie (trochę). W każdym razie wizualnie bardzo atrakcyjny zestaw.

 

3 thoughts on “Canon + Helios 44m-4 = ??

Leave a comment

